کد خبر: ۴۱۹۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ 06 May 2017
روزنامه خراسان در گزارشی به بررسی وضعیت مسافرخانه ها و مسافرخانه داران مشهد پرداخته است:

«من یکی از خانه مسافر داران مشهد هستم. ما با 700 عضو نه صنفی داریم و نه حامی. هر ارگانی به هر روشی که دوست داشته باشد با ما رفتار می کند؛ از تصویب بخشنامه های مختلف گرفته تا اجبار به امضای قراردادهای یک طرفه. سال گذشته ما برای دریافت مجوز فعالیت یک ساله از اداره میراث فرهنگی مشهد، حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان پرداخت کردیم اما امسال این عدد حدود 15 برابر شد. اداره میراث فرهنگی با شرکتی که خود در امر برگزاری تور و ... فعال است، قراردادی منعقد و صدور مجوز و اقدامات لازم در این رابطه را به آن شرکت واگذار کرده است. قراردادی که در آن خانه مسافر داران را مجبور می کنند واحدشان را بین 6 تا 12 روز به صورت رایگان در اختیار شرکت خصوصی قرار دهند و در ازای آن بین 15 تا 30 درصد تخفیف دریافت کنند. این چه قراردادی است؟ چرا ما باید واحدمان را بین 6 تا 12 روز به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار دهیم؟ شما حساب کنید اگر 700 خانه مسافر تحت فشار تن به این خواسته بدهند، تعداد روزهایی که واحدها رایگان در اختیار شرکت خصوصی قرار می گیرد می شود 8 هزار و 400 روز. خودتان حساب کنید چه پولی به جیب آن شرکت می رود. سودی که در ازای آن بین 15 تا 30 درصد تخفیف آن هم در صدور مجوز می دهند! شهرداری هم از سوی دیگر از ما عوارض و... می گیرد، حالا هم که میراث فرهنگی هزینه صدور مجوز را چند برابر کرده است. واحدمان را هم می خواهند به اجبار و رایگان در اختیار شرکت قرار دهند، آن هم در ازای تخفیف! از میراث فرهنگی مشهد گرفته تا حراست اداره کل میراث فرهنگی استان، به هرجا که فکرش را بکنید سر زده ایم و تماس هم گرفته ایم اما پاسخی به ما نمی دهند. اعتبار اکثر مجوز ها هم به پایان رسیده است و فشارها برای تن دادن به این قرارداد رو به افزایش است. لطفا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید.»
 
این نامه را یکی از دارندگان خانه مسافر به نمایندگی از تعدادی از صاحبان خانه مسافرها در مشهد با مراجعه به تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» در اختیار ما قرار داده و مدعی افزایش قیمت صدور مجوز سالانه خانه مسافر و برخی حاشیه های مربوط به آن و همچنین خواستار پیگیری این موارد شده است.
 
اول به ما مراجعه کنند نه رسانه
 
برای پیگیری موضوع و بررسی ادعاهای مطرح شده با رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت و گو می کنیم. احمد دیناری بعد از مطلع شدن از گلایه صاحبان برخی خانه مسافرها می گوید: خانه مسافرداران اول باید به ما مراجعه می کردند و بعد به رسانه ها، این دوستانی که اعلام کردید در روزنامه خراسان حاضر شده اند باید یاد بگیرند اول خواسته هایشان را در سیستم اداری مطرح و اگر به نتیجه ای نرسیدند بعد به رسانه مراجعه کنند.
وی می گوید: نمایندگان خانه مسافر داران به ما مراجعه کنند تا موضوع برایشان توضیح داده شود اگر قانع نشدند بعد به شما مراجعه کنند.
 
طبق دستور العمل رفتار کرده ایم
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد تصریح می کند: شرکت خصوصی که در این راستا فعالیت می کند یک شرکت مجری است که طبق ضوابط و مقرراتی که در کشور ابلاغ شده است درحال فعالیت است، اقداماتش قانونی است و هیچ خرده ای هم به آن گرفته نمی شود، دستور العمل ها چند ماهی است که تغییر کرده و ما در مشهد دقیقا طبق دستور العمل ابلاغی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عمل کرده ایم.
 
درخواست تجدید نظر کرده ایم
 
احمد دیناری در رابطه با پیگیری های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات مطرح شده توسط این افراد یادآور می شود: براساس دستورالعمل جدید هزینه ها افزایش پیدا کرده است، در همین رابطه ما هم درخواست هایی را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده ایم تا در روند صدور مجوز ها تجدید نظری صورت بگیرد. ما نیز تا حدودی موافق با این قضیه نیستیم و منتظر پاسخ نامه ها و یا اصلاح بخش نامه های موجود  هستیم تا بر آن اساس اقدام کنیم.
 
وی می افزاید: اما درحال حاضر میراث فرهنگی در مشهد نمی تواند برای خودش رای صادر و هر طور که دوست دارد عمل کند چراکه باید طبق دستور العمل های ابلاغی فعالیت کنیم. در راستای هزینه های دریافتی، میراث فرهنگی مشهد درخواست خود را به مراجع بالادستی ارسال کرده است تا در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد، فرآیند اجرایی صدور مجوز ها گسترده شده است در نتیجه طی شدن روند مذکور هم شامل دریافت هزینه هایی می شود، به هر حال ما هم ایرادات فنی که تشخیص داده ایم را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منعکس کرده ایم و منتظر رسیدگی به موضوع هستیم.
 
حامی خانه مسافر داران هستیم
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مشهد در ادامه می گوید: در این رابطه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد حامی خانه مسافرداران است و همیشه به دنبال آن بوده ایم که زمان انجام کارهای اداری آن ها کوتاه تر شود.
 
وی در زمینه انتقاد یکی از مدیران خانه مسافرهای مشهد در رابطه با رایگان قرار گرفتن خانه مسافر در اختیار شرکت خدماتی پاسخ می دهد: موضوع اختیاری است و الزامی ندارد، ضمن آنکه به ازای ۶ یا ۱۰ روز قراردادن اتاق در اختیار مدیریت سامانه که در تهران مستقر است، در حقیقت این سامانه ظرفیت اتاق را تکمیل و هزینه آن را به مالک پرداخت می کند. به نوعی تعامل و همکاری بازاریابی است اما هیچ الزامی وجود ندارد.
 
وی می افزاید: ما در مشهد اداره اجرایی هستیم و ضوابط و مقررات ابلاغی را اجرا می کنیم، طبق مقررات،برخی موارد و نقص ها به تهران منعکس شده که به محض ابلاغ، اجرا خواهد شد.
اتاق ها رایگان در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت!
 
برای پیگیری بیشتر به عنوان ارباب رجوع با شرکت خصوصی اجرا کننده طرح صدور مجوز خانه مسافر در مشهد تماس می گیریم و در این زمینه با متصدی مربوطه گفت و گو می کنیم. وی می گوید: امسال هزینه های صدور مجوز فرق کرده است و برای هر اتاق مجوزی جدا صادر می شود، به عنوان مثال اگر شما در خانه مسافرتان 10 اتاق دارید مجوز بر اساس رتبه کیفیتی برای تک تک اتاق ها صادر می شود و اگر اتاق ها در درجه دو قرار گیرد برای هر اتاق باید 150 هزار تومان پرداخت نمایید. متصدی شرکت خصوصی اجرا کننده طرح صدور مجوز خانه مسافر ها بر خلاف اظهارات مدیر میراث فرهنگی مشهد درباره پرداخت هزینه اتاق در روزهایی که اتاق در اختیار شرکت قرار دارد می گوید: تخفیف هایی در این زمینه وجود دارد که اگر شما قرار داد آن را امضا کنید شرکت در طول سال چند شب اتاق های شما را گارانتی می کند و مسافرش را هم می فرستد، بر همین اساس شما هم باید اتاق ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار آن ها قرار دهید تا در عوض از تخفیفات صدور مجوز بین 15 تا 30 درصد برخوردار شوید. وی تصریح می کند: ما مجوز های شما را در مشهد صادر نمی کنیم بلکه سازمان ... که در تهران فعالیت می کند پرونده های تشکیل شده را  تایید و مجوز را هم صادر می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار